Siirry pääsisältöön

Disney ja sukupuolentutkimus -portfolio 3/6

”Did they send me daughters when I asked for sons?”

Mulan (1998)

 Sukupuolen performatiivisuus

Mulanin (1998) sotakonteksti luo suurta eroa sukupuolien välille – koko elokuvan juoni on siinä, että Mulan joutuu teeskentelemään miestä, koska naisena häntä ei hyväksyttäisi ottamaan isänsä paikkaa armeijassa. Sotiminen on mitä epäsopivin toimi naiselle, ja jos mies taas ei täytä supersotilaan roolia tyydyttävästi, hänen koko miehuuttaan epäillään: ”Lähettikö ne mulle tyttärii, kun mä halusin, poikii”[1]

Gwendolyn Limbachin (2013) mukaan Mulan kuuluu sarjaan animaatioelokuvia, jotka tarjoavat suorapuheisia, näennäisen kapinallisia naishahmoja – hän kutsuu tätä Disneyn Uudeksi naiseksi (engl. New Woman). Ensinäkemältä tarina naisesta, josta tulee perhettään ja maataan puolustava soturitar, kuulostaa tarjoavan progressiivista ja feminististä sanomaa katsojilleen. Kuitenkin Mulanin kapinallisuus loppupeleissä vahvistaa patriarkaalisia valta-asetelmia, eikä suinkaan riko niitä. Limbach väittää, että sen sijaan, että elokuva sumentaisi sukupuolien välisiä rajoja, Mulan jatkuvasti tekee eroa mies- ja naissukupuolen välille mitä ilmeisimmillä sukupuolikäsityksillä (2013).

Feminismin kolmas aalto sijoittuu 1990-luvulle. Tapetilla oleviin teemoihin kuului ennen kaikkea yksilöllisyys ja näkyvyys. Tuon ajan populaarielokuvissa oli täten nähtävillä naishahmojen alati kasvava preesens sekä jonkinlainen kapinointi valtarakenteita vastaan. Disney-animaatioissa toisaalta esiintyi vanhojen valtarakenteiden korostaminen. Haussa oli toiminnallinen naishahmo, joka tekisi jotain ihan muuta kuin mitä perinteisesti elokuvien prinsessat olivat siihen asti tehneet – siis jotain muuta kuin avioliitosta haaveilua, siivoamista, keittiössä pysymistä tai nukkumista. Mulan onnistui näiltä osin tavoitteessa, mutta toisaalta se, mitä pidämme feministisenä tänä päivänä, on täysin eri kuin se, mitä feministisenä pidettiin 1990-luvulla ja Mulanin julkaisuajankohtana.

Judith Butlerin mukaan sukupuoli (engl. gender) on performatiivinen, sosiaalinen konstruktio. Tuo rakennelma syntyy siitä, kun toistamme uudelleen ja uudelleen kulttuurisiin sukupuolikäsityksiimme nojaavia käytösmalleja. Tämä toisto toimii samaan aikaan ylläpitävänä ja ehdollistavana tekijänä; performoimme omaa sukupuoltamme joko oletusten mukaisesti tai suhteessa niihin.

Mulanin laulut Honor to Us All ja I’ll Make a Man Out of You ovat mielestäni kiehtovia esimerkkejä siitä, millainen performanssi niin naiseus kuin mieheys voi olla. Molemmissa nimenomaan korostuu se, miten tiukat ja ehdottomat raamit sukupuolilla sosiaalisina konstruktioina on – päähenkilö Mulan kamppailee sen kanssa, miten hänellä on suuria vaikeuksia sopeutua kumpaankaan rooliin, joita kumpikin laulu sanoituksissaan esittelee.

Honor to Us All viestii, millainen naisen kuuluu olla. Alkuun lauletaan, kuinka poikatyttömäinen Mulan on ruma kuin emakon korva, kun hänen pitäisi olla kaunis kuin silkkilaukku: ”We’re gonna turn this sow’s ear into a silk purse.” Mulan täytyy puunata ja kuurata, mikä on ”recepe for instant bride” – säe viittaa siihen, että naisen tapa ansaita perheensä ja kulttuurinsa hyväksyntä on olla nuhteeton morsian. Vielä alleviivatakseen tuota sanomaa, se toistetaan toisin sanoin vielä uudestaan: ”A girl can bring her family great honor in one way: by striking a good match.”

Mulan on heti hieman tyytyväisempi meikattuihin kasvoihinsa saatuaan edes vapauttaa yhden hiuskiehkuran rikkomaan täydellisyyden illuusiota.

Kun naisen tehtävä on näin ilmoitettu, häkeltyneesti liikehtivää Mulania ryhdytään vaatettamaan – hänet kirjaimellisesti puetaan hyväksyttävän naisen rooliasuun. Samalla hänelle luetellaan ominaisuuksia, joita hänellä tulisi olla: ”Calm, obedient, who works past-paced, with good breeding and a tiny waist.” Sen varalta, että puettavana oleva tyttö ryhtyisi kyseenalaistamaan roolia, jota hänelle työnnetään, se selitetään hänelle seuraavasti: ”We all must serve our Emperor who guards us from the Huns. A man by bearing arms, a girl by bearing sons.” Suojeleminen on siis arvoasteikolla korkeimmalla, ja naisen tapa palvella on synnyttää miehiä, jotka tuohon työhön kykenevät naisia paremmin. Alkuun Mulan yrittää taipua hänelle määrättyyn rooliin, mutta tekee sen silloinkin niin omaehtoisesti kuin uskaltaa – hän rikkoo liian täydellisen kampauksen vapauttamalla yhden suortuvan otsalleen osoitukseksi siitä, ettei hän täysin kykene olemaan, kuten muut avioliittomarkkinoille valmistetut tytöt. Hänen ahdistuksensa rooliin sopimattomuudesta kasvaa, ja lopulta hänen kömpelyytensä teeseremoniassa viimeistään osoittaa, ettei hän millään kykene mahduttamaan itseään määrättyyn lokeroon, vaikka kuinka yrittäisi. Heti tilaisuuden tullen hän pyyhkii kasvomaskinsa ja vapauttaa ylös kiinnitetyt hiuksensa.

Kenties koko elokuvan epärealistisin yksityiskohta – se, että huolella maalattu meikki lähtisi kahdella ainoalla hihan pyyhkäisyllä.

I’ll Make a Man Out of You viestii taas ihanteellisen miehen roolista – kuten Honor to Us All jo viittaa, siinä missä naisen tärkein yhteiskunnallinen tehtävä on päästä naimisiin ja synnyttää (poika)lapsia, miehen tapa palvella yhteiskuntaa on olla mahdollisimman hyvä sotilas. Li Shang on yrittää päättäväisesti kouluttaa seuraavaa supersotilasyksikköä huolimatta toivottomasta alkutilanteesta: ”You’re the saddest bunch I’ve ever seen, but you can bet before we’re through mister I’ll make a man out of you” ja ”You’re a spineless, pale, pathetic lot and you haven’t got a clue. Somehow, I’ll make a man out of you.” Sanavalinta ”mies ulos sinusta” kertoo, että mieheys ei ole itseisarvo, vaan rooli, joka pitää ansaita kuria ja voimaa osoittamalla.

Huolimatta siitä, että lähes kaikki ryhmän jäsenet ovat alkuun aivan yhtä toivottomia, huono-onninen Mulan Pingin roolissa on kuitenkin se, joka tuottaa Shangille suurimman pettymyksen.

Shang onnistuu lopulta iskostamaan joukon päähän mantran, jonka mukainen kunkin pitää olla: ”We must be swift as the coursing river. With all the force of a great typhoon. With all the strength of a raging fire. Mysterious as the dark side of the moon.” Tuotettuaan suurimman pettymyksen, Mulan osoittaa päättäväisesti Shangin olleen hänestä väärässä. Siihen asti, kunnes Mulan haavoittuu ja hän paljastuu naiseksi, hän itse asiassa tuntuukin soveltuvan I’ll Make a Man Out of You -kappaleen esittämään miehen rooliin paljon paremmin, kuin Honor to Us All -kappaleen kuvaamaan naisen rooliin.

Merkillepantavaa Mulanin visuaalisessa olemuksessa on se, että kun hän teeskentelee Pingiä, hänen lähes kaikki kasvonpiirteensä muuttuvat täysin. Kulmakarvat ovat hieman paksummat, huulet vähemmän punertavat, leukalinja kulmikkaampi ja silmien muotokin erilainen. Paljastuessaan naiseksi Mulan saa yllättäen takaisin pitkät ripsensä, jotka ovat yleinen animaatioelokuvien keino ilmentää niin ihmis- kuin eläinhahmoissakin naissukupuolta.

Kohtauksessa, jossa haavoittunut Ping paljastetaan Mulaniksi, ero ei ole aivan niin räikeä, mutta esimerkiksi leuka on vasemmanpuoleisessa kuvassa leveämpi ja kulmikkaampi, oikeanpuolisessa taas suipompi ja terävämpi.

Hieman parempi vertailukuva, jossa näkyy selkeästi Mulanin pään- ja silmien muodon muutos nais- ja miesrooleissa.

Loppujen lopuksi siis Mulanin biologinen sukupuoli vaikuttaakin olevan ainoa syy, miksi hän ei sopeudu kumpaankaan sosiaaliseen sukupuolirooliin. Siksi hän lopussa palaa kotiin, sillä vaikka hän on ansainnut viimein isänsä kunnioituksen koettelemalla sukupuolirooleja, hänen ei kuitenkaan suoda tehdä mitään niin radikaalia, kuin vaikkapa ottaa keisarin tarjoamaa työpaikkaa vastaan ja hylätä täysin naisille varattu kodin piiri. Se, että hän pukeutuu ”tyttöjen värinä” pidetyn vaaleanpunaisen[2] mekon sijasta vihreään, sekä se, että hän pitää hiuksiaan auki eikä käytä meikkiä, on lopulta varsin kesy aavistus naisen roolin kapinoimisesta. Siispä Mulanin tarinan lukuisista semanttisista muutoksista huolimatta syntaksi on lopulta perinteistä Disney-satua edelleen noudattava: lopussa nainen on tyytyväinen saatuaan seikkailunsa, minkä jälkeen hän asettuu takaisin hyväksyttyyn tyttären rooliin ja ryhtyy romanttiseen suhteeseen seikkailun varrelta löytämänsä miehen kanssa.

Viitteet

[1] Virallisessa suomennetussa kappaleessa Teistä miehen teen säe kuuluu ”Kutsu koski miestä, sitä vain ei näy”, mutta ensinnäkin parodiaversio Mies ulos sinusta on tunnetumpi ja toiseksi sen sanoitukset toimivat mielestäni paremmin, joten siksi suosin esimerkissä sitä.

[2] Muistan tutkineeni vaaleanpunaisen värin sukupuolittunutta taustaa kandidaatin tutkielmaani kirjoittaessani, ja tämä aihe on loputtoman mielenkiintoinen. Itseäni historiallisissa elokuvissa ja romaaneissa suuresti turhauttaa se, miten näissä ”historiallisissa” viitekehyksissä vaaleanpunainen mielletään tyttömäiseksi ja hempeän feminiiniseksi väriksi, vaikka ennen Mamie Eisenhowerin aikaa se oli pikemminkin pienten poikien väri!

Lähteet

Bancroft, Tony & Cook, Barry (dir.) 1998. Mulan. Yhdysvallat: Walt Disney Pictures. [87 min.] 

Limbach, Gwendolyn. 2013. ”’You the Man, Well, Sorta’: Gender Binaries and Liminality in Mulan” teoksessa Cheu, Johnson (ed.). Diversity in Disney Films: Critical Essays on Race, Ethnicity, Gender, Sexuality and Disability. Jefferson: McFarland.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Babel: mystinen kertomus indeed

Babel ja Babel Kääntämisen problematiikasta i R.F. Kuangin Babel, or The Necessity of Violence: An Arcane History (2022) on perin vaikuttava teos. Suuren kokonsa ja sisällöllisen laajuutensa puolesta kirjaa voisi miltei sanoa eepokseksi, tai vähintään tiiliskiveksi. Kantensa perusteella romaani on kenties kaunein kirja, joka on kirjahyllyäni kuunaan koristanut. Kannen perusteella – ja The Book Leo -YouTube-kanavan – tahdoin sen alkujaan hankkiakin. Viime syksyn odotettujen kirjamessujen kynnyksellä odotin lisäksi innolla suomennosta kirjasta, joka lupaili dark academia -tunnelmaa sekä omaperäistä ja nerokasta, kääntämiseen linkittyvää taikuusjärjestelmää. Kun löysin messujen oman Babel -tornin halusin saada oman kappaleeni heti. Aloitin työlään ja pitkällisen lukuprojektin, jossa luin vuorotellen eli rinnakkain sekä häikäisevän kaunista alkuteosta, että lupaavaa ja kiehtovaa suomennosta. Tähän projektiin kului lopulta kolme kuukautta, sillä se eteni varsin epäsäännöllisin ajoin ja sik

Bridgerton: When He Was Toxic

  Bridgertonit Romanttisten tarinoiden epäromanttiset miehet Tiivistelmä Kirjoitin vuosi sitten kandidaatin tutkielmani Julia Quinnin Bridgerton -kirjasarjan osista 2, 3 ja 4. Tämä kirjoitus on konkreettinen esimerkki siitä, kuinka huonosti valittu kirjallisuuden kandidaatintyön tutkimuskohde voi saada opiskelijaparan vihaamaan niin kohdekirjallisuuttaan kuin koko kandidaatin tutkielmaansa. i: Prologi Jos joku jälkikäteen kysyy minulta miksi päädyin tutkimaan juuri ja nimenomaan Julia Quinnin sekundääriromansseja, en rehellisesti osaa vastata. Minulla oli tarve keksiä lennosta jokin aihe ja muovata siitä mieluinen. Epäonnekseni olin juuri aihevalintaa tehdessäni lukenut Bridgerton -kirjoja ja tartuin niihin kuin satunnaiseen puseroon vaatekaapin perukoilla. Se pusero vain sattui olemaan sellainen, jota ei voinut enää heittää takaisin. Kaikki alkoi tietenkin Netflixin Bridgerton -sarjasta, tuosta visuaalisesta satuloistosta, jonka juoni oli herkullinen ja hahmokaarti ilahduttava. Sain

Viikunapuuanalogia

Viikunapuu  Kuten Taylor Swift ja Phoebe Bridgers eräässä henkilökohtaisessa suosikkikappaleessani laulavat: “How can a person know everything at 18 but nothing at 22?” Minä olen juuri nyt en-tiedä-mitään -iässä, ja siksi koko loppuelämäni kohoaa edessäni juuri niin kuin Sylvia Plath The Bell Jar -romaanissaan kuvailee: “I saw my life branching out before me like the green fig tree in the story. From the tip of every branch, like a fat purple fig, a wonderful future beckoned and winked.” Askartelin bullet journal -kalenteriini oman viikunapuuni. Otaksun, että sitä voisi kutsua eräänlaiseksi unelmakartaksikin – siis jos unelmakartan sallittaisiin olla sellainen, jonka lähes jokainen kohta on jollain tapaa ristiriidassa muiden kanssa, ja jonka jokainen unelma poissulkee lähes kaikki muut. Osa viikunoistani kasvaa niin kiinni toisissaan, että ne yhdessä muodostavat erottamattoman kokonaisuuden. Osa kasvaa tertuissa, jonka jäsenet ovat kuin serkuksia tai puolisisaruksia, jotka jakavat tie